Постинг
28.02.2010 08:51 -
Кръг и парабола (откъси от новела)
Автор: gor
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1603 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 28.02.2010 11:54
Прочетен: 1603 Коментари: 0 Гласове:
11
Последна промяна: 28.02.2010 11:54
(Продължение)
Първо и последно писмо от Джема:
"Пиша ти писмо, а мой багаж събран. Ние, албански студенти, заминаваме, защо такава заповед. Разбираш - политика. Плаче ми се. Лошо, че свят има граници. Ще бъдем наблизо, както някой казва, може с магаре да стигнеш. Но ще се срещнем ли някога? Искам да бъда в моя Албания, моя майка там, а тук оставаш ти. Не мога да бъда твоя, но и негова не съм. Няма да се омъжа за пианиста. Ти направи мене свободна. Няма време за повече.
Желая ти всичко хубаво! И прощавай за грешките! Твоя Джема"
Изпращат ме в града да извикам един офицер. За да спестя време, решавам да се спусна по стръмната пътека през лозята.
Вървя през снега, светло е още и дървото, черното дърво, което сега е побеляло, ме изпраща със снежно мълчание. Сам съм, като вълк през лозята, сам съм и сив, вървя и се смея от нервна възбуда, а градът ме очаква студено. Чужди улици, чужди стълбища, чужди звънци и врати. Намирам капитана и "Разрешете да доложа", "Разрешете да напусна", "Тъй вярно"... Изпълних задачата и тръгвам да търся квартирата на Светла.
Вилите в края на града. Кривите улички. Образцовите домове. Злите кучета.
Около лампите танцуват снежинки. Намирам улицата и номера.Двуетажна вила с хубава ограда. Звъня. Чакам дълго. Вратата се отваря.
- Ах, ти се появи все пак.
"Защо е така студена ръката ти, Светла?"
- Заповядай, влез, ако искаш...
"Защо е толкова далечен гласът ти, Светла?"
- Хазаите са добри хора. Но е малко студено. Нямаме дърва. Искаш ли коняк?
- Не, Светла, не бива да пия, скоро ще се връщам в поделението.
- Колко примерен си станал! Аз сама ще си пия тогава...
- Добре де, малко мога и аз да пийна.
И настъпва най-лошата тишина, която съм чувал. Двама самотници пият самотно коняк в студена студентска стая.
- Искаш ли цигара? Пропуших покрай съквартирантката си.
- Добре, ще запаля и аз.
Нови жестове, нови интонации, нови погледи. Държи чашата изискано и опитно. С тази ръка, която здраво бях завързал за съзнанието си тогава, в болницата.
- Пий де, пий повечко. Нека да се напием. Остави твоите въздържателски принципи!
- Не става въпрос за принципи. В девет трябва да бъда в поделението. Далече е, има виелица.
- Защо не махнеш с ръка на всичко? Няма нищо вечно на тоя свят. Не се знае колко още ще живеем. Защо да отлагаме удоволствията?
- Светла, ти никога не си говорела така. Какво е станало?
- Много неща се промениха. Но няма значение. Карай да върви!
Отново дълга и студена тишина. Тя потреперва, аз я завивам с шинела си. Но как да я стопля, когато очите й са студени, гласът променен, дрезгав и чужд?
"Разни карибски и берлински кризи висят над главите ни, а ние зубрим политикономията на капитализма, държим изпити по марксизъм и ленинизъм и се мъчим да оправим това страшно чудовище, наречено с в я т . Свят е само човекът - съществото, индивидът, който се мъчи да преживее броените си дни колкото може по-добре. И мисли само за себе си."
Тя говори много бързо, страшно бързо, така както бързо пие коняка, а тялото й потреперва, нестоплено от моя груб шинел, непогалено от изненаданите ми ръце. Нищо не мога да кажа, безсмислено е да кажа каквото и да било...
- Не е точно така, Светла - казвам все пак аз, но тя едва ли ме чува.
Поглеждам часовника си. Трябва да тръгвам. На вратата се опитвам да я целуна.
- Недей. Не те заслужавам.
- Глупости. Другата неделя ще дойда. За повече време.
- Не, не идвай! Моля ти се, не идвай!
- Защо?
- Всичко е свършено. И да дойдеш, няма да ме намериш. Сбогом.
(Следва)
Иван Вълев
Първо и последно писмо от Джема:
"Пиша ти писмо, а мой багаж събран. Ние, албански студенти, заминаваме, защо такава заповед. Разбираш - политика. Плаче ми се. Лошо, че свят има граници. Ще бъдем наблизо, както някой казва, може с магаре да стигнеш. Но ще се срещнем ли някога? Искам да бъда в моя Албания, моя майка там, а тук оставаш ти. Не мога да бъда твоя, но и негова не съм. Няма да се омъжа за пианиста. Ти направи мене свободна. Няма време за повече.
Желая ти всичко хубаво! И прощавай за грешките! Твоя Джема"
Изпращат ме в града да извикам един офицер. За да спестя време, решавам да се спусна по стръмната пътека през лозята.
Вървя през снега, светло е още и дървото, черното дърво, което сега е побеляло, ме изпраща със снежно мълчание. Сам съм, като вълк през лозята, сам съм и сив, вървя и се смея от нервна възбуда, а градът ме очаква студено. Чужди улици, чужди стълбища, чужди звънци и врати. Намирам капитана и "Разрешете да доложа", "Разрешете да напусна", "Тъй вярно"... Изпълних задачата и тръгвам да търся квартирата на Светла.
Вилите в края на града. Кривите улички. Образцовите домове. Злите кучета.
Около лампите танцуват снежинки. Намирам улицата и номера.Двуетажна вила с хубава ограда. Звъня. Чакам дълго. Вратата се отваря.
- Ах, ти се появи все пак.
"Защо е така студена ръката ти, Светла?"
- Заповядай, влез, ако искаш...
"Защо е толкова далечен гласът ти, Светла?"
- Хазаите са добри хора. Но е малко студено. Нямаме дърва. Искаш ли коняк?
- Не, Светла, не бива да пия, скоро ще се връщам в поделението.
- Колко примерен си станал! Аз сама ще си пия тогава...
- Добре де, малко мога и аз да пийна.
И настъпва най-лошата тишина, която съм чувал. Двама самотници пият самотно коняк в студена студентска стая.
- Искаш ли цигара? Пропуших покрай съквартирантката си.
- Добре, ще запаля и аз.
Нови жестове, нови интонации, нови погледи. Държи чашата изискано и опитно. С тази ръка, която здраво бях завързал за съзнанието си тогава, в болницата.
- Пий де, пий повечко. Нека да се напием. Остави твоите въздържателски принципи!
- Не става въпрос за принципи. В девет трябва да бъда в поделението. Далече е, има виелица.
- Защо не махнеш с ръка на всичко? Няма нищо вечно на тоя свят. Не се знае колко още ще живеем. Защо да отлагаме удоволствията?
- Светла, ти никога не си говорела така. Какво е станало?
- Много неща се промениха. Но няма значение. Карай да върви!
Отново дълга и студена тишина. Тя потреперва, аз я завивам с шинела си. Но как да я стопля, когато очите й са студени, гласът променен, дрезгав и чужд?
"Разни карибски и берлински кризи висят над главите ни, а ние зубрим политикономията на капитализма, държим изпити по марксизъм и ленинизъм и се мъчим да оправим това страшно чудовище, наречено с в я т . Свят е само човекът - съществото, индивидът, който се мъчи да преживее броените си дни колкото може по-добре. И мисли само за себе си."
Тя говори много бързо, страшно бързо, така както бързо пие коняка, а тялото й потреперва, нестоплено от моя груб шинел, непогалено от изненаданите ми ръце. Нищо не мога да кажа, безсмислено е да кажа каквото и да било...
- Не е точно така, Светла - казвам все пак аз, но тя едва ли ме чува.
Поглеждам часовника си. Трябва да тръгвам. На вратата се опитвам да я целуна.
- Недей. Не те заслужавам.
- Глупости. Другата неделя ще дойда. За повече време.
- Не, не идвай! Моля ти се, не идвай!
- Защо?
- Всичко е свършено. И да дойдеш, няма да ме намериш. Сбогом.
(Следва)
Иван Вълев
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
Блогрол
1. Дневник и проза "Скритата градина"
2. Нито ден е, нито вечер (песен на Стефан Диомов по мой текст)
3. Песента "Лятото". Текст: Иван Вълев.Музика: Гриша Трифонов.Изпълнява: Пламен Ставрев
4. Песента "Обещания" от Стефан Диомов, по текст на Иван Вълев. Изпълнява Тони Димитрова
5. Песента "Лятото" по текст на Иван Вълев. Изпълнява Гриша Трифонов, автор на музиката
2. Нито ден е, нито вечер (песен на Стефан Диомов по мой текст)
3. Песента "Лятото". Текст: Иван Вълев.Музика: Гриша Трифонов.Изпълнява: Пламен Ставрев
4. Песента "Обещания" от Стефан Диомов, по текст на Иван Вълев. Изпълнява Тони Димитрова
5. Песента "Лятото" по текст на Иван Вълев. Изпълнява Гриша Трифонов, автор на музиката