Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.12.2008 16:44 - "ЗЛАТЕН ЛАНЕЦ" - НАГРАДАТА НА ВЕСТНИК "ТРУД"
Автор: gor Категория: Изкуство   
Прочетен: 4691 Коментари: 18 Гласове:
0



Иван Вълев

ЗЛАТЕН ЛАНЕЦ на вестник "Труд" - 2008 г.

 

 

ЧЕРНАТА ЖЕНА

 

Черната жена в контейнерите рови,

а след нея седем кучета вървят.

Те я пазят, те на всичко са готови,

те са влюбени в човешката й плът.

 

Тя ще им подхвърля хляб и кости,

а пък вечер в изоставено мазе

ще й бъдат охранители и гости

и ще топлят вкочанените нозе.

 

Впили предан поглед в дрехите й черни,

те навсякъде я следват мълчешком.

Нейна свита те са, поданици верни

и гвардейци пред случайния й дом.

 

Нежно ги ругае и ги възпитава,

вика ги със седем странни имена.

И заспива на една дъска корава

кучешката майка, черната жена.

 

 

 

 

 

В ЛОШО ВРЕМЕ НА УЖАСНО МЯСТО

 

Да не попаднеш в лошо време

на ужасно място:

 

над блатото валеше мръсен дъжд

за радост на колониите жаби;

затънали до коленете бежанци

от някъде към никъде пренасяха

децата си, вързопите със страхове,

случайните надежди, неизбежната тъга;

 

намерилите островче се блъскаха,

захващаха се за ръце, крака, коси,

притискаха телата си измършавели;

обичаха се и се мразеха, ругаеха,

отправяха молитви към Аллах и Богородица,

залъгваха децата си с красиви приказки;

 

понякога от хеликоптери им хвърляха пакети,

тогава по-високите мъже подскачаха,

разкъсваха във въздуха пакет,

от който се изсипваха сухари –

причина за братоубийствен ръкопашен бой,

за женски писъци, нецензурни псувни;

 

след дъждовете слънцето се разгневи,

небето притъмня, изви се тромба на торнадо,

засмука кал от блатото, засмука жаби,

издигна малките деца и ги захвърли

в прегръдките на чужди майки;

настана плач и скърцане със зъби;

 

езиците се смесиха, омразите се сляха,

по-младите завиждаха на старците,

защото си им беше време да умрат;

жените облажаваха мъжете,

понеже, като нямаха утроби,

не бяха раждали и кърмили деца.

 

Да не попаднеш в лошо време

на ужасно място:

 

снегът валеше втора седмица, затрупа

пътеки, пътища, летища, магистрали;

замръзнаха реките, язовирите, блатата;

затънаха в огромни бели преспи

колите на прокудените от войната;

настана тишина, каквато има в Космоса;

 

прегръщаха се не от обич, а за да се стоплят,

целуваха се не от страст – от лудост и от страх;

замръзваше пред устните дъхът им, сълзите

се ръсеха замръзнали – суграшица;

човешка топлина от устни, от подмишница

надмина стойността на нефта и на златото;

 

да не говорим за цената на усмивката,

на лекото потупване по рамото

и на прегръдката…

                   На мене също те са нужни

за по-оптимистичен край на разказа.

Заменям цяло кралство за една усмивка,

заменям нефтен кладенец за две прегръдки.

 

В укритията хъркат шумно олигарсите

след дългите наздравици със генералите.

Защо но се усмихвате? Не вярвате,

че давам цялото си звездно кралство

за усмивка в лошо време

на ужасно място?

 

 

 

 

ПАШКУЛ

 

Разпадам се:

 

едната ми ръка – в морето,

на рамото на мой приятел,

отрекъл се завинаги от сушата;

а другата остана в пазвата

на  моето обичано момиче,

венчало се за рака на гърдата;

ушите си отидоха с баща ми

да слушат неизпълнени съвети;

очите ми блуждаят в планината,

която ме роди и изостави…

 

Разпадам се:

 

езикът ми говори с остарели думи;

краката доизносват старите обувки;

закърпеното ми сърце ломоти

по стръмния баир на ново време;

дробовете ми скърцат сред обоза,

превозващ мъртви и ранени

в безсмислените минали войни…

 

Събирам се:

 

ръцете ми затварят кръг над океана;

ушите ми дочуват шепот от звездите;

очите ми са зорки микроскопи,

насочени към тайните на битието;

а от сърцето ми се точи нишка от коприна,

оплита ме в съдбовна тънка мрежа;

животът ми се свива до ядро на клетка,

която моя генетичен код ще помни;

събирам се, увивам се в пашкула,

сънувам полета на пеперуда.

 

  

М Ъ Г Л А

 

Каква мъгла!

Като в онази хъшовска Браила…

Мъгла родината им е покрила.

А те, децата ни,

се връщат от гурбет.

Летище София не ги приема.

Летище Варна е покрито с лед.

Мъгла и в Пловдив,

и в Бургас…

Кръжат бездомните

метални птици

и чакат знак от нас.

 

А в техните тунели

привързани са като за разстрел

камериерки, градинари, багеристи…

Завръщат се прогонените хъшове -

българи висшисти.

Посърнала България

от дом и работа ги е лишила.

Но те за българската Коледа се връщат

в Отечеството мило.

 

Разсейва се мъглата.

Надзърта гузно Витоша под бяла кърпа.

Кремиковци с фалирал дим дими.

Българийо, посрещай си децата!

Под бащината стряха

пак  ги приеми.

 

 

 Стиховете са отпечатани в броя на "Труд" от 1 ноември 2008 година.



Тагове:   Ланец,   вестник,   наградата,   труд,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. ddima - Честито Рождество Христово!
26.12.2008 16:53
Любов, топлина и нови творчески успехи!
цитирай
2. gitchkagramatikova - Честито Рождество!
26.12.2008 17:49
Аз прибързах и отделих специален пост за събитието преди няколко дни. Сега виждам, че стихотворението "Мъгла" е редактирано. Прощавай, нямах броя от 1 ноември, а стиховете взех от профила ти в ХуЛите. Извини ме отново!
цитирай
3. tota - ЗЛАТЕН ЛАНЕЦ на вестник "Труд" - 2008 г.
26.12.2008 22:58
Заслужена награда! Поздрави! Много истини и болка се е спотаила в стиховете ти! Творчески успехи ти пожелавам!
Честита Коледа! Честито Рождество Христово!
цитирай
4. gor - ddima
27.12.2008 06:27
Честито и на тебе! Пожелала си ми най-хубавото. Затова - нека да ти се връща двойно!
цитирай
5. gor - gitchkagramatikova
27.12.2008 06:33
Гичка Бързичкова си ми ти... Благодаря, че си съобщила за "събитието". Извинявам те. Ако искаш, промени си поста, като поставиш верния текст.
Нали вторият вариант на "Мъгла" е по-добър? Какво мислиш?
Честито Рождество! :)
цитирай
6. gor - tota
27.12.2008 06:35
Благодаря! :)
И на тебе честита Коледа! И най-добри пожелания за Новата година!
цитирай
7. kosara2008 - честит да си и много щастие!
27.12.2008 12:38
честита коледа, честита награда...хей ...носиш празничност с твоята награда!!! много обич и още да ни радваш с твоите постижения!!!
цитирай
8. gitchkagramatikova - Щом си спечелил
27.12.2008 13:06
с този вариант, значи е достатъчно добър.
За да съм честна обаче, първият ми допадна повече, защото звучи по-ударно, по-остро и категорично. Няма как да е иначе, когато пишеш за България. Тук си посмекчил тона, явно заради конкурса. Не можах да си обясня защо си подменил прекрасната дума "търбух" с "тунел", когато става въпрос за птици, макар и метални, но това са дребни неща.
цитирай
9. gor - Не, не...
27.12.2008 15:57
Не съм смекчавал нищо заради конкурса. Съображенията ми са чисто художествени.
"Тунели" асоциира с тунелите на стрелбището, където някога са разстрелвали осъдените на смърт (като Вапцаров например).
цитирай
10. gitchkagramatikova - Е, да
27.12.2008 16:59
Твърде близко е до акъла - "тунели", "привързани", "разстрел"... Логиката е желязна, а аз се вторачих в "металните птици".
Изненада ме, че ме попита за мнението ми. Все пак аз още съм много зелена и неопитна и има да катеря, да катеря, ако е рекъл Бог.
Да е щастлива Новата 2009-та за теб и близките ти!
Харесвам твойта меланхолия, но още по-хубаво би било, ако увековечиш повече хубави мигове на листа. Пожелавам ти го!
Усмивки от мен! :))
цитирай
11. gor - gitchkagramatikova
28.12.2008 16:29
Почвам да търся хубавите мигове, за да ги овековеча...:))))
цитирай
12. anastasiia - ПОЗДРАВЛЕНИЯ!:)))
29.12.2008 15:30
Гордея се с теб...:)
Светли празници!:)))
Здраве, щастие и мнооого вдъхновение...и през Новата година!:)
От една голяма твоя почитателка...:)
цитирай
13. gor - Благодаря, Ася! :)
29.12.2008 21:00
Зная, че умееш да се радваш на чуждите успехи като на свои. Защото си широка душа. Имаш си всичко, но аз ти пожелавам да го удвоиш през новата година! :))
И аз съм твой голям почитател, Ася! :)))
цитирай
14. stasja - поздрави
29.12.2008 21:41
за теб и хубавите стихове, горски Поете! Много се радвам за теб и съм се затъжила за срещите ни "на живо". може би през пролетта... а може и по-скоро...
Желая ти мнооооого здраве, щастие и положителни емоции през Новата 2009 год! Наздраве! :)
цитирай
15. gor - Мила приятелко Стася! :)
29.12.2008 21:53
Благодаря за пожеланията! Наистина се нуждая най-вече от здраве и положителни емоции... Ще се постарая да ги откривам (и създавам) през новата година.
Много радост, много щастие ти пожелавам!
цитирай
16. gitchkagramatikova - Знам, че те разсмивам...
30.12.2008 10:29
но какво пък - смехът е щастиe! :))
цитирай
17. stir - Мъгла
20.01.2009 01:22
Прекрасен стих! Редакциите са много на място, само за онова 'хъшове' се чудя, предвид, че си споменал Браила, но... Поправките оформят стихотворението много добре, прекрасно.
цитирай
18. gor - stir :)
25.01.2009 14:09
Благодаря! Ти имаш зорко око за поправките. Може би си прав за онова `хъшове`... Но ще го мисля друг път.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: gor
Категория: Изкуство
Прочетен: 1909106
Постинги: 678
Коментари: 3016
Гласове: 17076
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930