Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.08.2009 06:55 - Две торби неиздадени трудове
Автор: gor Категория: Изкуство   
Прочетен: 2892 Коментари: 10 Гласове:
10

Последна промяна: 14.08.2009 06:57


Горещ летен ден. Той влезе в редакцията точно в 12. Мина ми през ума да го върна, но като видях уморения му вид и възрастта му, не посмях. Реших да се жертвам и да отложа обедната си почивка. Лицето му беше изсушена фурма. Върху бръснатата му глава се крепеше каскетче, което някога вероятно е било синьо. Ръцете му бяха тънки клонки на съхнещо дърво. 
Сстовари на бюрото ми две найлонови торби с папки и тетрадки и седна на единствения стол срещу мене.
   - Ще ме извините, другарю, но съм в болница и ме пуснаха за малко. Това тук е цялото ми творчество, целият ми живот. Тези две книжки, синичката и зеленичката, съм издал преди Девети. Заглавията са простички: "Любовни песни - минорни" и "Любовни песни - мажорни". Вижте тук - одобрени са от Министерството на просвещението. От тях изпратих екземпляри на Елин Пелин и на Багряна. Багряна  дори ми отговори с кратко писъмце, насърчително. Аз пиша от малък. Бил съм в кръжоци като например  "Христо Смирненски", това беше малко след Девети. Председател ни беше Георги Джангозов, силен поет, пишеше класово-партийно. Но реших да си остана на село, в родната Средна гора. Възлагаха ми да говоря по радиовъзела и да правя стенвестници и агиттабла. Тогава конфликтът беше между класите и аз бях на барикадата откъм бедните. Сега конфликтът е между мен и моите съседи. Те ми крадат кокошките и ме пръскат с препарати, от които се разболях. В първа тетрадка, синята, към описал моя двор и моите домашни животни. Ето, вижте. Стъпката е амфибрахий. Във втора тетрадка, жълтата, съм описал моите съседи. Жълта, щото ми тровят живота.Стъпката е дактил, щото те са катили. Всичко е на ръка написано, но е четливо. Нямам средства за пишуща машина, а в потребителната кооперация ме гонят и ми се присмиват. Аз съм вегетарианец и въздържател. Не сядам в кръчмата при пияниците. В двора си понякогаш събирах дечурлигата и им четях детски стихчета. Те ме слушаха, но след като останах без два предни зъба, спряха да ме слушат. Въпреки това аз им давам дъвчащи бонбони.
   Такааа... Та за какво съм дошъл. Търся някъде да оставя архива си, за поколенията, един вид. Щото съм в болница и не се знае... Аз отдавна търся. В държавния архив ми отговориха, че те събирали само документи. Още навремето ходих при другаря Коста Странджев, работническия писател, и той, човекът, се отнесе с разбиране, не мога да се оплача. Насочи ме към Народната библиотека, но  там един другар ми каза, че трудовете ми най-напред трябва да се рецензират от професионален критик.  По-късно ходих при ректора професор Сапарев. Един много културен и възпитан човек. На стената на кабинета му окачени пушки и саби. По бюрата му книги, книги, купчини книги. Каза да му оставя трудовете си и аз така и направих. След два месеца отидох пак, но трудовете се бяха дянали някъде из кабинета му, не можа да ги открие. За малко да се затрият окончателно, а аз нямам копия. Добре, ама когато назначили нов ректор, професор Сапарев се преместил в друг кабинет и при пренасянето на архивите му открил и моите трудове. Добър човек, пратил хабер по една студентка от нашето село, та се качих на автобуса и право при професора, взех си трудовете,  значи, и на връщане минах през една редакция в една стара къща. Там ме препоръчаха на другаря Заяков. Известния поет, значи. Той се зачете с любопитство в творбите ми, но какво му стана изведнъж: "Графоман!", викна силно, излезе от стаята и ме остави в неведение. На излизане гледам, той седнал в другата стая и чете вестници. Особняк ми се стори този другар Заяков. Както и да е.
   Но да си дойдем на думата. Търся човек, който да подбере най-ценното от моите поетически трудове и да ги издаде. Аз хонорар не искам. С кокошките и козичката преживявам. И с доматите, които си поливам сам в двора. Живея сам-саменичък, щото, като вегетарианец, никоя мома навремето не щя да ме вземе. Та ви моля, другарю редактор, нека да ви оставя да ги прочетете. Ако е рекъл Господ да изляза от болницата, ще ви посетя отново. Пак повтарям: аз хонорар не искам. Но бива ли след мен да се затрие това творчество? Съседите ми ще влязат у дома и ще го вземат за подпалване на печката, Господ да ги убие дано, дето ме пръскат с препарати и ми крадат яйцата!

Какво можех да му отговоря? Оставете торбичките, казах, пък като излезете от болницата, ми се обадете. Върху изсушеното му като фурма лице грейна щастлива усмивка.
Грешен съм аз, Боже прости ми...

 


Тагове:   редактор,


Гласувай:
10



1. veninski - Добро утро, приятелю!Сега нямам ...
14.08.2009 06:59
Добро утро, приятелю!
Сега нямам време, после ще намина. Знам, че ще ми хареса.
Хубав ден!
цитирай
2. hel - Поздрав!
14.08.2009 09:52
Има какво да каже човечеца! Ама си няма блог...
цитирай
3. анонимен - не е чудно .... Ради...
14.08.2009 10:08
Между другото у нас по българско по този начин са се затрили и много свестни неща. Нека не си въобразяваме, че единствено това, което се е появило по витрините на книжарниците е най-доброто.
Познавам един изключителен човек свещенник - пишеше с псевдоним Флорински философски трактати. Творчеството му беше огромно - десетки томове ситно изписани страници; всичко това изчезна - вероятно го изядоха мишките. Ние българите сме царе на поразията, но с претенции за непогрешимост. Някой беше казал, че самият Айнщайн в България би стигнал до нивото на даскал по математика в Ихтиман. Естествено, на Флорински не му обърнаха внимание; аз самият бях на 15 -1 6 години.
цитирай
4. tota - Две торби неиздадени трудове,
14.08.2009 13:03
Иване, тъжна история..."Ние българите сме царе на поразията, но с претенции за непогрешимост." - колко точно казано...Не се терзай, приятелю. Можеше ли да промениш нещата?
цитирай
5. gor - Човекът си беше графоман
14.08.2009 13:34
Но кротък, възпитан... Графоман от старото поколение. Не нахалстваше. Прочетох писанията му. Дребнотемие - за всяка кокошка поотделно, възхвала на козата, заклеймяване на съседите и т. н. Не разбрахте май моята ирония, но вината сигурно е моя.
цитирай
6. martiniki - ...
14.08.2009 16:29
прочетох, разказът е хубав, мисля, че е точно дозирана иронията - инак ще е пресолено и ще звучи като насмешка, каквато явно авторът не влага - майсторски балансиран текст
цитирай
7. gor - martiniki
14.08.2009 17:03
Ценно мнение. Благодаря! :)
цитирай
8. mamas - Иронията наистина е много тънка.
14.08.2009 18:11
Би се усетила по-лесно ако това, което си споделил в ком.5, беше вмъкнато по някакъв начин в разказа. Но защо пък трябва да е лесно за читателя - би било скучно!
Може би в конкретния случай иронията е заслужена, но аз съм убедена, че наистина ценни неща могат да останат скрити за поколенията по разни причини - някои подобни на описаните в разказа ти.
Поздрави!
цитирай
9. veninski - Добър вечер, Разказвачо! З...
14.08.2009 18:25
Добър вечер, Разказвачо!

Знаех си, че ще прочета нещо стойностно.

Ще ми простиш, приятелю, че пак ще започна като химик... Едно и също вещество може да бъде и лекарство, но и отрова. Зависи от дозата...

Изключително умело разказана история! Но ме покори най-много майсторското дозиране: ирония-човещина. В текста творецът крачи редом с човека. Монологът на героя (нищо и никакъв графоман, но някак симпатичен благодарение на дозата) е направо попадение. А последният абзац и най-вече: "Грешен съм аз, Боже прости ми..." е много, много силен!

Браво, приятелю!
цитирай
10. gor - veninski
15.08.2009 06:54
Благодаря, Химико с отворени валенции за литературата! :)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: gor
Категория: Изкуство
Прочетен: 1915108
Постинги: 678
Коментари: 3016
Гласове: 17077
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930