Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.01.2009 15:40 - БЛОНДИНКА ПРАВИ РЕВОЛЮЦИЯ
Автор: gor Категория: Изкуство   
Прочетен: 4103 Коментари: 13 Гласове:
0

Последна промяна: 17.01.2009 16:15

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
   Колко бързо изминаха годините след нашата "нежна революция"! Сега си спомняме за годините 1989 - 1992 само с усмивка. Ако не бяха последствията в сила и днес, щяхме направо да се превиваме от смях... Тогава беше драматично, а сега е смешно.
   Събитията ме завариха на длъжността завеждащ редакция "Преводна литература" в ДИ "Христо Г. Данов" - Пловдив. Младите може би вече не знаят, че имаше такова издателство. Но по-възрастните си спомнят, че пред книжарниците се образуваха опашки за нашите преводни книги. Не казвам, че аз съм имал кой знае какви заслуги за това. Колежките правеха много активно разузнаване и знаеха кои са интересните книги на големите чужди автори още преди да са излезли на съответния език. Добрите ни лични връзки с преводачите също бяха много полезни. А аз просто не пречех и не се страхувах от така наречените тогава "идейни грешки". Шефовете над мен също бяха широко скроени хора.
   Но както знаете, нещата неочаквано се обърнаха, появиха се политически сили, политизирани синдикати (например "Подкрепа" в състава на СДС) и навсякъде се извършваха промени. Смениха се директори. Нашият нов директор въведе някаква "нулева година", изразяваща се в пълно спиране на производството за определен период, за да се продадели издадените по-рано книги. Междувременно беше ликвидирано Ценралното книгоразпространение и всяко издателство само трябваше да си продава книгите.
   В такава обстановка някои колеги изведнъж станаха много активни политически - да не ги познаеш... Преди това бяха кротки и мълчаливо гласуваха за директивите на Партията. Една блондинка оглави организацията на "Подкрепа" в нашето издателство. Направи събрание, на което доведе някакво младо момче - представител на градското им ръководство. Новоизлюпеният синдикалист почна да задава въпроси, издаващи неговата некомпетентност. Прекъсваше изказванията  на загрижени опитни колеги и ни обвиняваше в какви ли не грехове. Сашо Бандеров (поетът) не изтърпя и напусна събранието. Аз го последвах. Но с това разгневихме Блондинката.
  След няколко дни Блондинката се яви в моята стаичка бясна и сериозна като в съветски филм.
   - Има заповед на директора аз да бъда завеждащ преводната редакция. Трябва още сега да ми предадеш цялата архива на редакцията.
   Помислих си, че се шегува. Всички знаехме нейните скромни познания и възможности. Тя не владееше чужди езици. Беше завършила българска филология и изявите й се състояха в няколко рецензии в местната преса за книги на местни автори - рецензии, от които никак не ставаше ясно одобрява ли произведенията или не.
   Но сега видях пред себе си една самоуверена млада жена с коси, прибрани на кок, с черна кожена куртка. Да, такива героини революционерки бяхме виждали в съветските филми. На нашата Блондинка й липсваше само маузер на кръста.
   - Добре. Ще ти предам плановете, но утре. Трябва да прегледам и подредя бумагите - примирено отговорих аз.
   - Никакво утре! Веднага! И не само плановете! Всичко. Анотации, рецензии, записки...
   - Виж какво, най-важните неща са  в главата ми и няма как да ти ги предам.
    Това я вбеси съвсем. Тропна с крак, удари с юмрук по бюрото ми:
    - Ти май не си наясно какво става. Тебе утре ще те изхвърлим на улицата бе! Не виждаш ли, че навсякъде кипи демократична революция? И защо оня ден напусна демонстративно събранието?
   Не издържах. Мълчаливо събрах всички пожълтели листове в няколко папки и ги набутах в ръцете й.
   - На! От тези листове ще изработиш новата си издателска стратегия. Успех!
   Блондинката награби папките и излезе на заден ход.


Тагове:   блондинка,   революция,


Гласувай:
0



1. bestregards - то Блондинката всичко прави от ..... до ракета
17.01.2009 16:32
русо гладно нема! :-))))))

много ми харесва един момент в тази историа- как лъсва една често забравяна истина за революциите: властта се мени, а не нравите!
цитирай
2. palisandar - Два въпроса: 1. злоупотребява ...
17.01.2009 16:48
Два въпроса:

1. злоупотребява ли с перхидрол блондинката ;
2. революцията до смяна на столове ли опира ?

)))

цитирай
3. gor - bestregards
17.01.2009 17:42
Така е. По подобен начин е бил изгонен от своята работилница баща ми през 1947 година от новата власт. По-важна е промяната на хората, но тя става бавно и трудно.
цитирай
4. gor - palisandar
17.01.2009 17:44
1. Да, злоупотребява с перхидрол.
2. За съжаление, някои мислят така. "Кадрите решават всичко." (Сталин)
цитирай
5. doziii - Когато прочетох своята статия (...
17.01.2009 17:54
Когато прочетох своята статия (нали така се превежда думата пост?) си спомних една много хубава и точна мисъл на Робеспиер - " Революцията се подготвя от идеолозите, извършват я палачите, а от нея се ползват и случайни минувачи." Твърде много "случайни минувачи" се облагодетелстваха от промените след 10 ноември. Което на мен много ми прилича на станалото след 9 септември. До ден днешен във властта у нас е пълно с блондинки и блондини, (то и затова сме на този хал) е, нищо, че някои дейстават като такива под прикритие. Поздрав!
цитирай
6. gor - doziii
17.01.2009 21:10
Искаш да кажеш т в о я т а статия, нали? :)

Много точно си изразила всичко, за което и аз си мисля.
цитирай
7. tota - БЛОНДИНКА ПРАВИ РЕВОЛЮЦИЯ
17.01.2009 22:28
Приспособленството - то облагодетелства много хора- на всяко време приспособленците са все отпред и все "демократи"!!! Народът ни е казал: "Слез от коня аз да се кача!" Всичко е един голям сценарий!!! Кукловодите и техните кукли приспособленци!! Боже пази България!!
цитирай
8. meto76 - :)
17.01.2009 23:45
:)
цитирай
9. bestregards - точно това мислех, че липсва в коментара ми!
18.01.2009 03:46
промяната в хората.... и аз понякога вярвам, че има промяна в хората, но на фона на Вечната борба не се види още, а даже може би не е бавна! :-)
цитирай
10. bestregards - и не може да пропуснеме
18.01.2009 03:51
едни са храстчета, други - дървета

http://www.youtube.com/watch?v=7pfv0eQQRyY

Храстът казал на дървото
Слез и ниско залегни
Виждаш, буря се задава
Тук до мен и ти се наведи
Ще преживеем дружно с тебе братко
Ще се скатаем от ватърът студен
Ще оцелеем сладко сладко
Ден след ден

Дървото, клоните разклати
Погледна тъжно старата гора
Обрасла от досадни храсталаци
Вещаят бури, а цял живот пълзят
И преживяват си под чужда сянка
Така на завет от вятърът студен
И оцелявам сладко сладко
Ден след ден
Ден след ден

И така животът продължава
Вечният си мъдър кръговрат
Някой постоянно оцелява
Защото други срещу бурята, стърчат
Ден след ден
Ден след ден
Ден след ден
Дeн след ден.
цитирай
11. doziii - Извинявам се за грешката, допус...
18.01.2009 12:36
Извинявам се за грешката,допуснала съм я неволно. Когато бързам да запиша това, което ме вълнува, правя технически грешки в кирилизатора (нали Т и С са букви една до друга). Разбрах, че не се сърдиш, за което ти благодаря. Радвам се, че споделяме едни и същи виждания. Поздрав!
цитирай
12. gor - Няма проблем!
19.01.2009 09:07
Разбрах, че грешката е техническа. Радвам се, че си съгласна с мен. :)
цитирай
13. podigoto - Иване, спомените са нещо безценно, ...
20.02.2009 19:05
Иване, спомените са нещо безценно, но само когато са с истинските имена.
Просто напиши името на блондинката, че дори аз, който си спомням издателството, не се сещам.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: gor
Категория: Изкуство
Прочетен: 1905010
Постинги: 678
Коментари: 3016
Гласове: 17069
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031